در دوره های ارتقاپایه نظام مهندسی

دوره های صلاحیت محاسبات سازه

دوره های صلاحیت محاسبات سازه- انجام محاسبات و طراحی سازه ای ساختمان برعهده شخص حقیقی شاغل به کار در دفتر مهندسی یا شخص حقوقی طراحی ساختمان است که بر اساس پروانه اشتغال به کار مهندسی معتبر در زمینه طراحی در رشته عمران از وزارت راه و شهرسازی، انجام طراحی و محاسبات ساختمان در حدود صلاحیت و ظرفیت مندرج در پروانه اشتغال به کار مهندسی را بر عهده دارد.

بعد از تهیه نقشه های معماری ساختمان است که کار اصلی مهندس محاسب و طراح ساختمان آغاز می شود. در این مرحله مهندس محاسب باید با مراجعه به محل پروژه و بررسی ساختمان های مجاور آن یک طرح و نقشه سازه نگهبان تهیه کند. پس از آن با توجه به نقشه های معماری تهیه شده توسط مهندس معمار دارای صلاحیت از سازمان نظام مهندسی ساختمان و در خواست مالک، مهندس محاسب ساختمان باید سازه را به صورت فولادی یا بتنی طراحی و محاسبه کرده و جزئیات آن را ارائه نماید.

مراحل کار مهندس محاسب ساختمان :

-بررسی نقشه های معماری
-محاسبه ی بارهای وارده بر سازه
-مدل سازی ساختمان
-تحلیل وطراحی ساختمان
-کنترل طراحی ساختمان
-ارائه ی نقشه های اجرایی

آیا هرگونه حادثه پس از ساخت و اتمام کار متوجه مهندس محاسب می شود؟
مسئولیت هرگونه خرابی و خسارت جانی و مالی پس از پایان کار و یا در هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله متوجه مهندس محاسب است.

در آزمون محاسبات نظام مهندسی چنانچه داوطلب به نیمی از سوالات آزمون نظام مهندسی به درستی پاسخ داده و نمره قبولی که شامل 50 درصد نمره با احتساب نمره منفی می باشد را کسب نماید، می تواند جهت دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی اقدام نموده و مراحل بعدی و فرایند صدور پروانه نظام مهندسی را طی نماید. و پروانه ی اشتغال پایه 3 را دریافت نمایند.

(شرایط تمدید و ارتقا) :

ضمن اینکه ارتقاء پایه ها در سازمان نظام مهندسی به میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد. بلکه یک فرد با مدرک کارشناسی می تواند دارای پایه یک باشد در حالی که شخص دیگری با مدرک دکترا پروانه اشتغال به کار نداشته باشد یا دارای پروانه پایه ۳ باشد.

مهندسانی که دارای این پروانه باشند طبق ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی پس از گذشت ۴ سال می توانند از پایه 3 به 2  پس از گذشت ۵ سال دیگر از پایه 2 به 1 ارتقاء پیدا کنند.

شایان ذکر است که هیچ مهندسی با هر میزان تحصیلات و سابقه کار به هیچ عنوان نمی تواند از پایه ۳ یکباره به پایه ۱ ارتقا پیدا کند . گذشت زمان و کسب تجربه برای ارتقاء پایه امری الزامی است.

عناوین وحداقل دوره های مورد نیاز جهت ارتقا پایه 3به 2 محاسبات :

1- بهسازی خاک : کد 321 (24ساعت)

2- سیستم های مقاوم فلزی و بتنی : کد 324 (24 ساعت)

3- طراحی اتصالات در سازه های فولادی : کد323 (24 ساعت)

عناوین و حداقل دوره های موردنیاز ارتقا محاسبات  2به 1 :

1 -مقاوم  سازی سازه های فولادی و بتنی کد 330

2- طراحی لرزه ای ساختمانهای فولادی به روش  LRFD کد 328

3- شالوده های عمیق کد331

4- سیستم های مقاوم بتن آرمه کد 329

0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

wpChatIcon