در دوره های ارتقاپایه نظام مهندسی, مقالات ارتقا پایه

ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد

ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد، شامل شرایط و مراحل خاصی است که در ادامه ی توضیحات نحوه ی دریافت پروانه ی اشتغال و مراحل ارتقا پایه پروانه ی اشتغال بکار نظام مهندسی ساختمان  مهندسان کشور در تمامی رشته های مهندسی ساختمان به طور کامل شرح داده می شود.

دریافت پروانه ی اشتغال پایه 3 :

تمامی کسانی که از رشته های نظام مهندسی معماری، عمران، مکانیک، تأسیسات برقی، نقشه برداری و شهرسازی فارغ التحصیل شده باشند، این امکان برای آن ها فراهم است که در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند. در واقع فارغ التحصیلان دارای مدرک کارشناسی پس از گذشت 3 سال و دارندگان مدرک کارشناسی ارشد پس از 2 سال و دانش آموختگان دوره دکتری بعد از گذشت یک سال از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی خود می توانند در این آزمون شرکت کنند.

آزمون نظام مهندسی به صورت open book برگزار شده و کسانی که امتیاز 50 درصد از کل نمره را دریافت کنند، قبول شده و مدرک پایه 3 نظام مهندسی دریافت می کنند. باید توجه داشت که پروانه اشتغال به کار در رشته عمران در سه رشته محاسبات، اجرا و نظارت اعطاء می شود و برای هر بخشی آزمون جداگانه ای وجود دارد. مهندسانی که در این آزمون ها شرکت می کنند در صورت قبولی مدرک پایه 3 دریافت خواهند کرد.

کسانی که مدرک پایه 3 دریافت می کنند در سازمان نظام مهندسی استان محل خدمت دارای شماره نظام مهندسی خواهند بود. کسانی که شماره نظام مهندسی و پروانه اشتغال به کار دارند این اجازه را دارند که برای تأسیس دفتر مهندسی و شرکت اقدام نمایند و حتی می توانند امتیاز خود را به گروه ها و شرکت هایی که به صورت قانونی در حوزه صنعت ساختمان فعالیت دارند، واگذار نمایند.

 

ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد

 ارتقا پایه ی نظام مهندسی:

ارتقاء پایه نظام مهندسی با گذر زمان و کسب تجربه امکان پذیر می باشد. ارتقاء پایه نظام مهندسی فرآیندی برای بالا بردن سطح تجربه و تخصص مهندسان در زمینه های مختلف است. از این طریق خدمات مهندسی با کیفیت بیشتری ارائه شده و اجرا پروژه ها به صورت صحیح و براساس استانداردهای معتبر انجام می شود.

وزارت راه و شهرسازی سالی دو بار با برگزاری آزمون برای رشته های مهندسی، پروانه اشتغال به کار صادر می کند. شرکت کنندگانی که این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند، موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار و پایه 3 نظام مهندسی می شوند و می تواند در حوزه نظام مهندسی فعالیت نمایند. این امکان برای مهندسان فراهم آمده است که براساس ضوابط و شرایطی بتوانند پایه نظام مهندسی خود را ارتقاء بدهند.

نحوه ی ارتقا پایه ی نظام مهندسی

شرکت مهندسان در سیمنارها و کارگاه هایی که با حوزه کاری آن ها مرتبط می باشد، از شرایط ارتقاء پایه نظام مهندسی است. حضور در این دوره ها برای آشنایی با تکنولوژی های جدید و دانش روز می باشد. مهندسان می بایست در پروژه هایی که با حوزه کاری آن ها مرتبط است، شرکت نمایند. انجام این کار برای بالا بردن تجربه و به دست آوردن تخصص لازم در حوزه کاری می باشد.

شرط دیگر برای ارتقاء پایه نظام مهندسی داشتن مستندات و مدارک لازم در حوزه کاری می باشد. مدارک و مستنداتی مانند مقالات علمی، پروژه هایی که انجام شده، گواهینامه دوره هایی که در آن ها شرکت کرده اند. برای شرکت در دوره های آموزشی هر پایه می بایست سابقه کار لازم را دارا باشند.

  • ارتقاء پایه نظام مهندسی 3 به پایه 2 نیازمند 4 سال سابقه کار می باشد.
  • ارتقاء پایه نظام مهندسی 2 به پایه 1 نیازمند 5 سال سابقه کار می باشد.
  • ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد نیازمند 6 سال سابقه کار می باشد.

باید توجه داشت که هیچ فردی نمی تواند بدون گذراندن دوره لازم یک باره از پایه 3 به پایه 1 ارتقاء پیدا کند و حتی داشتن مدرک تحصیلی بالا و سابقه کار تأثیر در این امر ندارد بلکه به دست آوردن تجربه در گذر زمان برای ارتقاء پایه ضروری می باشد.

تأثیر مدرک تحصیلی بر ارتقاء پایه نظام مهندسی

افرادی که از رشته های مختلف مهندسی فارغ التحصیل می شوند، می توانند با شرکت در دوره ها و آزمون های سازمان نظام مهندسی پروانه اشتغال به کار دریافت کنند. اولین پایه درجه 3 می باشد و برای ارتقاء پایه نظام مهندسی به پایه 2 و 1 می بایست شرایطی داشت.  در این میان مدرک تحصیلی بر ارتقاء پایه مهندسی تأثیری ندارد. مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در کم کردن سنوات هر پایه برای ارتقاء پایه نظام مهندسی اثر ندارند.

ارتقاء پایه نظام مهندسی بر طبق سال های توقف در پایه و شرکت در دوو های آموزشی مورد نیاز و کسب تجربه صورت می گیرد. در واقع ارتقاء پایه نظام مهندسی به مدرک تحصیلی ارتباطی ندارد. ممکن است فردی دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد و پایه 1 نظام مهندسی را داشته باشد در حالی که فردی که در مقطع دکتری تحصیل کرده است، پایه 3 نظام مهندسی را داشته باشد.

 

ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد

شرایط عمومی ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد

  1. تجربه کاری:
    • باید حداقل 6 سال از تاریخ اخذ پایه 1 شما گذشته باشد.
    • در این مدت باید به عنوان مهندس پایه 1 در زمینه‌های مرتبط با رشته خود فعالیت کرده و تجربه کاری مفید داشته باشید.
  2. سوابق کاری و پروژه‌ها:
    • شما باید سابقه انجام پروژه‌های بزرگ و مهم را به عنوان طراح، ناظر یا مجری در رشته خود داشته باشید. این پروژه‌ها باید در سطحی باشند که نشان‌دهنده توانمندی شما برای ارتقاء به پایه ارشد باشد.
  3. دوره‌های آموزشی:
    • شرکت در دوره‌های آموزشی مربوط به ارتقاء پایه ارشد الزامی است. این دوره‌ها شامل مباحث پیشرفته‌تر در زمینه‌های تخصصی، مدیریت پروژه‌های بزرگ، قوانین و مقررات جدید و غیره است.
  4. آزمون ارتقاء:
    • باید در آزمون ارتقاء پایه که توسط سازمان نظام مهندسی برگزار می‌شود، شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنید. این آزمون شامل سوالات تخصصی در زمینه‌های مختلف مرتبط با رشته شما است.
  5. ارائه مستندات و مدارک:
    • باید مدارک و مستندات مربوط به تجربه کاری و پروژه‌های انجام‌شده را به سازمان نظام مهندسی ارائه دهید. این مدارک باید نشان‌دهنده توانایی‌ها و تجربه کافی شما برای دریافت پایه ارشد باشد.
  6. ارزیابی و تأیید صلاحیت:
    • سازمان نظام مهندسی پس از بررسی مدارک، سوابق کاری و نتایج آزمون، صلاحیت شما را برای ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد ارزیابی می‌کند. در صورت تایید، شما می‌توانید به پایه ارشد ارتقاء پیدا کنید.

شرایط خاص ارتقاء پایه نظام مهندسی از 1 به ارشد

    • ممکن است در برخی از رشته‌ها و یا استان‌ها شرایط و الزامات متفاوتی وجود داشته باشد، بنابراین بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و جدیدتر با سازمان نظام مهندسی استان خود تماس بگیرید یا به وب‌سایت رسمی سازمان مراجعه کنید.

 

 ارتقا پایه مجری برگزاری دوره های ورود به حرفه , تمدید و ارتقا پایه پروانه ی اشتغال نظام مهندسی ساختمان دانشگاه پیام نور استان البرز با مدیریت دکتر مهدی آخوندی

0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

wpChatIcon