سهم بخش ساختمان در مصرف انرژی و بهینه سازی در همه كشورها قابل توجه است، و به همین دلیل، در چند دهه اخیر، در اكثر كشورهای صنعتی، در زمینه اصلاح الگوی مصرف، با استفاده از تـدوین مقـررات و ضـوابط، و همچنین به  منظور ارتقا و تمدید پروانه اشتغال مهندسان کشور اقدامات اساسی  صورت گرفته است.طبق بررسي هاي به عمل آمده حدود 40% از سوخت و منابع كشور در ساختمان ها به مصرف مي رسد كه در مقايسه با ساير بخش ها شامل صنعت، حمل و نقل و كشاورزي و سایر فعالیت ها سهم قابل ملاحظه اي بوده و همين امر ضرورت صرفه جويي در مصرف انرژي در ساختمان ها را روشن مي سازد.  تجربه نشان می‌دهد که رشد اقتصادی و توسعه صنعتی کشورها بعنوان پیش شرط‌ های اقتدار سیاسی، استقلال ملی و شکوفایی فرهنگی به عوامل مختلف از جمله انرژی و  سوخت استفاده بهینه از منابع انرژی نیازمند است. اگرچه ایران از غنی‌ترین و مهم ترین منابع انرژی برخوردار است اما استفاده نادرست از آن‌ها خسارت جبران ناپذیری را بر بودجه سالانه کشور تحمیل می‌کند. از این رو استفاده منطقی و اصولی از منابع انرژی و برنامه ریزی در زمینه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از الویت ویژه‌ای برخوردار می باشد.مطابق با ماده 33 قانون نظام مهندسی ایران  مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها بر عهده وزارت مسكن و شهرسازی است . وزارت مسكن و شهر سازی بر مبنای این ماده اقدام به انتشار مقررات ملی در بیست مبحث نموده است كه قسمت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان آن مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان می باشد.

 

ارتقا و تمدید پروانه اشتغال مهندسان

در مبحث۱۹ مقررات ملی ساختمان ایران ، ضوابط مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان تعیین می‌شود. برای این منظور، روش‌های طرح ، محاسبه و اصول کلی اجرای عایق کاری حرارتی پوسته خارجی، سیستم‌های تاسیسات گرمایی، و  سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تامین آب گرم مصرفی، و الزامات طراحی سیستم روشنایی الکتریکی در ساختمان‌ها، برای استفاده اصولی و بهینه‌سازی مصرف انرژی مشخص می‌شود.

در حال حاضر اجرای مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان برای تمامی ساختمان ها اجباری است و اجرای آن برای تمامی ساختما ن های بخش خصوصی و دولتی واقع در تهران و شهرهای تابعه از سال 1384 اجباری گردیده است.همچنین برای تمدید و ارتقا پروانه اشتغال مهندسان گذراندن دوره های مبحث 19 اجباری می باشد .

در استان البرز نیز مبحث 19 اجباری می باشد و دوره های آموزشی برای مهندسین در دانشگاه پیام نور در حال برگزاری می باشد
برای اطلاع از نحوه ثبت نام و مدارک تمدید پروانه مهندسان و دروس مربوط به ارتقا پایه و همچنین کارشناس رسمی دادگستری به سایت www.erteghapaye.com مراجعه فرمایید.
ثبت نام از طریق سایت امکان پذیر است.
0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

wpChatIcon