در مقالات نظام مهندسی

مدت اعتبار قبولی آزمون های ورود به حرفه

مدت اعتبار قبولی آزمون های ورود به حرفه-  آزمون نظام مهندسی معمولا دو بار در سال و زیر نظر وزارت راه و شهرسازی کشور برگزار می گردد. سوالات این آزمون برای تمامی رشته ها به صورت چهار گزینه ای و تستی است که حدنصاب نمره قبولی در آزمون های ورود به حرفه مهندسان و کاردان های فنی ساختمان در تمامی رشته ها 50 درصد بوده و برای آزمون های تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی پایه سه 50 درصد، پایه دو 55 درصد و پایه یک 60 درصد می باشد.

 

قبولی در آزمون :

آزمون نظام مهندسی در تمامی رشته ها  به جز صلاحیت معماری طراحی بصورت تست های 4گزینه ای می باشد.معمولا در هر آزمون 60 سوال طرح می شود .

حد نصاب قبولی در این آزمون کسب نمره 50 درصد است. توجه داشته باشید در آزمون نظام مهندسی بعلت عدم محدودیت ظرفیت , رقابتی بین داوطلبان وجود ندارد.

داوطلبان میباست حد نصاب قبولی (50 درصد) را در این آزمون کسب نمایند, همچنین این آزمون نمره منفی هم دارد و درواقع هر 3 سوال غلط یک سوال صحیح را حذف میکند.

 

آیا همه فارغ‌التحصیلان رشته‌های هفت‌گانه می‌توانند در آزمون نظام‌مهندسی شرکت نمایند؟

جواب این سوال خیر است. غیر از داشتن مدرک مهندسی از دانشگاه معتبر برای شرکت در این آزمون نیاز به داشتن سنوات کاری هم هست؛ که این سنوات به شرح زیر هست:

– برای مقطع تحصیلی کارشناسی ۳ سال سابقه کار

– برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ۲ سال سابقه کار

– برای مقطع تحصیلی دکتری ۱ سال سابقه کار

که این سوابق کاری باید در رشته مرتبط و بعد از گرفتن مدرک باشد؛ اما برای داوطلبانی که قبلا دارای کاردانی بوده‌اند به ازای هر ۵ سال سابقه کار با مدرک کاردانی در صورت هم رشته بودن (مدرک کاردانی و کارشناسی هم رشته باشند) یک سال سنوات محاسبه می‌شود و حداکثر ۲ سال به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد. همچنین برای کمتر از ۵ سال هم به‌تناسب به سنوات مهندسی اضافه خواهد شد.

مدت اعتبار قبولی :

مدت اعتبار قبولی آزمون های ورود به حرفه مطابق شرایط و ضوابط دستورالعمل و راهنمای ثبت نام آزمون ها حداکثر چهارسال از زمان برگزاری آزمون می­باشد و این موضوع در سامانه ثبت نام آزمون ها برای اطلاع داوطلبان درج می گردد. علی رغم تاکید این موضوع در اطلاعیه های ثبت نام آزمون ها، متاسفانه درخواست های زیادی از سوی برخی ادارات کل یا مهندسان مبنی بر تمدید مهلت اعتبار آزمون ها به این دفتر واصل می گردد که مهندسان دلایل تاخیر خود برای اخذ پروانه اشتغال به کار را عدم اطلاع از این ضابطه، تاخیر در انجام امور اداری مربوط به نقل و انتقال بین استان ها و بعضاً راهنمایی های اشتباه کارکنان واحدهای صدور پروانه در استان ها مطرح می نمایند.

 

علی ایحال مجدداً تاکید میگردد طبق مفاد دستورالعمل های آزمون ورود به حرفه در صورت گذشت بیش از چهار سال از تاریخ آزمون، قبولی شرکت کنندگان کن لم یکن تلقی می گردد و امکان تمدید قبولی مقدور نبوده و متقاضیان می بایست در آزمون های آتی شرکت نمایند.

0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

wpChatIcon