در مقالات نظام مهندسی

مقررات ملی و ضوابط نما

مقررات ملی و ضوابط نما- نمای ساختمان ها چون نمود خارجی هربنا می باشد و سبب این که سازنده ی بدنه شهری بوده و در واقع بستر کالبدی شکل دهنده به تصویر ذهنی شهروندان از محیطی است که در آن قرار گرفته اند اهمیت می یابد.

به سبب همین اهمیت است که در بسیاری از شهرهای مطرح جهان ضوابط و مقررات ویژه ای در ارتباط با سیما و کالبد شهر وجود دارد.
گروهی از متخصصین با محوریت در موضوعاتی چون شهرسازی – زیبا شناسی محیط و معماری به کنترل طرح های معماری و شهرسازی از نقطه نظر هماهنگی نمای بیرونی ساختمان ها و بستر قرار گیری آنها می پردازند.

توجه مردم به نقش نما

در سال های اخیر با معطوف شدن توجه مردم به نقش نما در معرفی بنا و ارزش افزوده ای که از این طریق به ساختمان تعلق می گیرد شاهد تلاش های جسته و گریخته مردم برای طراحی نما بوده ایم .
همزمان با تصویب طرح تفصیلی شهر تهران و تغییر در ضوابط ارتفاعی, ارایه ضوابط جدید در خصوص نحوه ی تاثیر گزاری عرض گذر و مساحت املاک در تراکم , نحوه ی اعطای تراکم تشویقی به املاک نا پایدار و فرسوده و…

طراحان و کار فرمایان رابا شرایط جدی مواجه کرده است.

طرح های شهری تهیه شده در کشور

برهمین اساس بسیاری از طرح های شهری تهیه شده در کشور ما , بعد طراحی نما را مدنظر قرار داده و شهرداری تهران نیژ پروژه هایی را در این خصوص تعریف نموده و ضوابطی را به تصویب رسانیده است . موضوع ساماندهی نماهای شهری با لحاظ ضوابط طرح تفضیلی شهر تهران ,توسط معاونت شهرسازی و معماری مورد توجه ویژه قرار گرفته است .

آنچه برای معاونت شهرسازی و معماری نگران کننده است پاسخ گویی پر شتاب نیازی کاملا محسوس است.
در این ساخت و ساز پر شتاب نیاز به بررسی طرح های ارایه شده توسط جمعی از صاحب نظران و مسولان در مراکز تایید پروانه های ساختمانی ضروری به نظر می رسد.

0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

wpChatIcon