در مقالات نظام مهندسی

تغییر در روند صحت سنجی ضریب اشتغال حرفه ای و ارجاع نظارت

 

 

تغییر در روند صحت سنجی ضریب اشتغال حرفه ای و ارجاع نظارت-ابتدا شرایط دریافت ضریب اشتغال حرفه‌ای توسط واحد ارجاع نظارت سازمان در اولین روز کاری پس از ارجاع بررسی شده و در صورت احراز شرایط لازم، پروژه به نفر اول صف، ارجاع داده خواهد شد.

تغییر در روند صحت سنجی ضریب اشتغال حرفه ای و ارجاع نظارت

گامی در جهت حمایت از مهندسان ناظر

طرح ارجاع کار نظارت، سیستمی نوین برای توزیع عادلانه پروژه های نظارت عمرانی بین مهندسان دارای صلاحیت است. در این طرح، ضمن توجه به سابقه و تخصص مهندسان، شاخص های دیگری نیز برای اولویت بندی ارجاع کار در نظر گرفته شده است که یکی از این شاخص ها، “ضریب اشتغال حرفه ای” نام دارد.

ضریب اشتغال حرفه ای چیست؟

عددی است که به مهندسان ناظری که تمام یا بخش عمده ای از درآمدشان از طریق ارائه خدمات مهندسی تامین می شود، تعلق می گیرد.این ضریب به منظور حمایت از مهندسانی که به طور تمام وقت در این حرفه فعالیت می کنند و وابستگی کمتری به مشاغل دیگر دارند، در نظر گرفته شده است.

مزایای ضریب اشتغال حرفه ای

• ایجاد عدالت در توزیع کار:

با اولویت دادن به مهندسانی که به طور تمام وقت در این حرفه فعالیت می کنند، به توزیع عادلانه تر پروژه های نظارت بین مهندسان کمک می کند.این امر از انحصار کار در دست عده ای خاص جلوگیری کرده و فرصت های برابر را برای همه مهندسان فراهم می کند.

• ایجاد انگیزه برای ارتقای سطح دانش و مهارت:

ضریب اشتغال حرفه ای، مهندسان را تشویق می کند تا با شرکت در دوره های آموزشی و کسب گواهینامه های تخصصی، سطح دانش و مهارت خود را ارتقا دهند. این امر به نفع کارفرمایان و در نهایت، به نفع کل جامعه خواهد بود.

• حمایت از مهندسان تمام وقت:

ضریب اشتغال حرفه ای، مشوقی برای مهندسان است تا به طور تمام وقت در حرفه نظارت فعالیت کنند. این امر به نوبه خود، به ارتقای سطح کیفی خدمات مهندسی و افزایش تخصص و تجربه مهندسان منجر خواهد شد.

شرایط دریافت ضریب اشتغال حرفه ای

1- داشتن پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته مربوطه .

2- عدم اشتغال در سایر سازمان ها, ادارات دولتی یا غیردولتی به صورت تمام وقت یا پاره وقت .

3-سابقه فعالیت در حرفه نظارت.

4- حداقل تعداد پروژه های نظارت شده در دوره زمانی مشخصی .

 

قابل توجه کلیه ناظران محترم؛

به اطلاع می رساند به منظور بررسی دقیق شرایط دریافت ضریب اشتغال حرفه ای اشخاص حقیقی و حقوقی در فرایند ارجاع نظارت، از تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۳ ارجاع نظارت در ساعت ۱۷ عصر انجام نخواهد شد .

در عوض پس از تعیین نفرات لیست ارجاع نظارت، ابتدا شرایط دریافت ضریب اشتغال حرفه ای توسط واحد ارجاع نظارت سازمان در اولین روز کاری پس از ارجاع، بررسی شده و در صورت احراز شرایط لازم، پروژه به نفر اول صف ارجاع داده خواهد شد.

 

لازم به توضیح است:

 

اخیر در سیستم ارجاع نظارت با استفاده از این ضریب، پروژه اخذ نموده اند، توسط واحد ارجاع نظارت در حال انجام میشد که مطابق بند ۷-۲ نظام نامه ارجاع نظارت شورای مرکزی، در صورت تخصیص ضریب اشتغال حرفه ای، شخص می بایست حداقل تا یکسال پس از اختصاص ضریب، شغل تمام وقتی را تقبل نکند و ارسال لیست بیمه برای اینگونه اشخاص حداقل تا یکسال خارج از شرایط مصوب، تخلف محسوب می گردد.

بطور کلی

ضریب اشتغال حرفه ای، ابزاری کارآمد برای حمایت از مهندسان ناظری است که به طور تمام وقت در این حرفه فعالیت می کنند. این ضریب با ایجاد عدالت در توزیع کار، انگیزه مهندسان را برای ارتقای سطح دانش و مهارت خود افزایش می دهد و در نهایت، به نفع کارفرمایان و کل جامعه خواهد بود.

 

ارتقا پایه مجری برگزاری دوره های ورود به حرفه , تمدید و ارتقا پایه پروانه ی اشتغال نظام مهندسی ساختمان دانشگاه پیام نور استان البرز با مدیریت دکتر مهدی آخوندی  

0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

wpChatIcon