در مقالات نظام مهندسی

سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری

 

 

سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری معمولاً به صورت کتبی و چند گزینه‌ای هستند و شامل موضوعات تخصصی مرتبط با رشته‌ای می‌شوند که داوطلب در آن شرکت می‌کند. این آزمون‌ها به منظور ارزیابی دانش و تسلط فرد بر موضوعات فنی، حقوقی، و قانونی مرتبط با حرفه کارشناس رسمی دادگستری برگزار می‌شود.

پروانه کارشناس رسمی 

 

برای دریافت پروانه کارشناس رسمی می بایست در آزمون های مربوط به آن شرکت کرد. در ایران این آزمون ها توسط مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار می شوند.

 

زمانی که قاضی برای صدور حکم مجبور به واکاوی امری تخصصی باشد که در آن سررشته ای ندارد چه باید کرد ؟

 

از آنجا که علوم و فناوری ها در این زمانه بسیار گسترده هستند، هیچکس قادر نیست تمام علوم و فنون زمان خود را فراگیرد و قاضی هم از این قاعده مستثنا نیست. هرگاه قاضی برای اظهارنظر در یک پرونده، تخصص و علم کافی را نداشته باشد باید از اشخاصی به نام کارشناسان رسمی دادگستری کمک بگیرد.

 

سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری

سوالات آزمون کارشناس رسمی دادگستری معمولاً به دو بخش تقسیم می‌شوند:

 

سوالات عمومی:

قوانین و مقررات عمومی کشور (مثل قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی)

آیین دادرسی (مدنی و کیفری)

اصول و مبانی حقوقی و قضایی

 

سوالات تخصصی:

 

مرتبط با رشته تخصصی داوطلب. به عنوان مثال، برای یک کارشناس رسمی در رشته عمران، سوالات ممکن است مربوط به محاسبات سازه، نقشه‌کشی، یا مقررات ساختمان‌سازی باشند. برای رشته‌هایی مثل حسابداری، سوالات می‌توانند در مورد حسابرسی و مالیات‌ها باشند.

علاوه بر این، برخی از آزمون‌ها ممکن است شامل سوالات تحلیلی یا مطالعات موردی (Case Study) باشند تا توانایی فرد در حل مسائل واقعی را بررسی کنند.

 

منابع آزمون:

شرایط عمومی پیمان , مقررات ملی ساختمان  (مباحث 22, 19,18,15,12,10,9,6,5,4,3) , آیین نامه اصلاح شده 2800 زلزله ,عناصر و جزئیات اجرایی , دانش عمومی

در حوزه های مهندسی (عمران, معماری , شهرسازی ) , نشریات سازمان برنامه و بودجه ( شماره های 92-101-55-234) , آسسن نامه ی بتن ایران (آبا)

 

برای آگاهی از منابع دقیق و نمونه سوالات، توصیه می‌شود به اطلاعیه‌های سازمان‌ها و نهادهای مربوطه مانند قوه قضائیه یا کانون کارشناسان رسمی دادگستری مراجعه کنید.

ارتقا پایه مجری برگزاری دوره های ورود به حرفه , تمدید و ارتقا پایه پروانه ی اشتغال دانشگاه پیام نور استان البرز با مدیریت دکتر مهدی آخوندی

 

جهت اطلاع از زمان و مکان برگزاری دوره , نحوه ی ثبت نام و برگزاری دوره های نظام مهندسی  استان البرز با مشاورین ارتقا پایه تماس حاصل نمایید.

0

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

wpChatIcon